.

Pröva på dag som brandman

Kategori: Allmänt

Som jag tidigare har tjatat så mycket om så var jag i lördags på räddningstjänstens pröva på dag ute på brandövningsfältet. Och det var så roligt! herregud vilka upplevelser!!
 
Det var jag och sju andra tjejer som hade anmält sig. Vi samlades klockan nio på brandstationen för att tillsammans åka ut till brandövningsfältet och vara där hela dagen ( VI FICK ÅKA BRANDBIL DIT!!!! OCH JAG FICK SITTA FRAM!!! haha lycklig-unge_92)
 
Iaf, vi fick testa på och lära oss massor tillsammans med fyra brandmän. Både praktiskt och teoretiskt. 
 
Vi fick först och främst låna skyddskläder. Jacka, brallor, stövlar, handskar, rökdykarluva. och sen bar det ut på fältet. Bland annat så fick vi åka OCH testa styra... vad heter det? Skylift? nivet, såna där brandstegar? Testa släcka eld med olika brandsläckare.
 
vi fick även testa hur det var att bära syrgasmaskerna, först andas som vanligt och sen med syret. Sen bar det av in i en stängd brinnande container. I och med min klaustrofobi och rädsla för att brinna inne så var jag lite oroad över hur det skulle gå, men jag tänkte att äääh, det kommer ju knappast vara farligt, snarare en cool upplevelse. Och för att bli av med rädslor så ska man se dom i vitögat. Allt gick såklart jättebra och det var himla fränt att se hur en brand utvecklas. Ibland fick jag lite "jag kan inte andas" panik i kroppen men sen tog man ett djupt andetag och insåg att det kunde man visst det.
 
Det allra roligaste var när vi fick testa på hur man gör om det har skett en bilolycka. Krossa rutorna, klippa taket samt plocka bort dörrarna. Det var tunga verktyg, bortåt 30 kilo vägde dom, ni kan ju gissa om jag hade problemas, är ju inte direkt känd för att vara stark... men med lite jävlar annama så gick det tillslut.
 
Jag kan sammanfatta dagen med att den var riktigt rolig och lärorik. Det var verkligen ordagrant en PRÖVA PÅ dag. Om jag kommer satsa på brandmansyrket? JA, och nej. Jag ser det definitivt som ett alternativ men jag vet att det är en lång väg att vandra för att klara av kraven. Men jag har nu ett mål, som jag redan har börjat jobba på, och det är träningen. Jag har börjat satsa hårdare och mer motiverat på träningen och har brandmansyrket som pepp för mig själv när jag egentligen bara vill lägga mig på golvet i gymmet och dö. Men just nu så tror jag faktiskt att jag är lite för ung och lite för omogen fortfarande. Men ja, jag är smockfull av inspiration och jag känner mig för första gången i mitt liv målinriktad vilket känns sjukt coolt.
 
Jag är så nöjd över att jag for dit!!
 
HÄR har ni repotageet från NSD och HÄR har ni repotaget från kuriren
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: