.

att tolka konstiga drömmar

Kategori: Allmänt

Sedan några månader tillbaka så drömmer jag med jämna mellanrum att jag har lösa tänder/tappar tänder. Ibland bara en, ibland flera. Det är alltid framtänder. Nu har det gått såpass långt att jag bara måste kolla upp lite vad det kan betyda.
 
I somras, när jag hade haft mina första drömmar om tandlossning några nätter i rad så berättade jag om dom för en kollega jag jobbade med, en jättegullig tjej från Syrien. Hon blev lite lustig och frågade "vet du hur man tolkar sånna drömmar från min kultur?". Nej sa jag, det visste jag inte. Hon frågade om jag verkligen ville veta och det ville jag.
 
Hon sa, att om drömmarna handlar om att man har lös/lösa tänder, så kommer någon du känner att bli sjuk, och om man tappar dom så kommer någon att dö. Ju närmare framtänderna, desto närmare kontakt har man till personen i fråga.
 
Än så länge har inte någon tack och lov blivit sjuk eller dött, men drömmarna återkommer. Dom är aldrig den andra lik annat än själva händelsen; jag tappar en/flera tänder. Ni ska få höra om min senaste dröm, som var för några dagar sedan:
 
Drömmen har inte, vad jag kan komma ihåg någon direkt början. Men vi är i ett hus, jag och min... partner. Det framgick aldrig VEM min partner var, men jag tar för givet att det var Emil. Vem annars liksom? Iaf. Huset var som ett torp. låg avsides, stort rött med vita knutar samt övervåning. Det börjar med att jag klagar till någon (?) om att min nedre framtand är lös. Den lossnar och i samma veva upptäcker jag att det är översvämning i ett av rummen på övervåningen. Denna "någon" (som jag klagade till) säger; Det är på grund av spöket, det är spöket kalle som gör allt dethär. Du måste be honom att sluta, be honom bestämt att sluta!
 
Så jag ber spöket kalle SLUTA, samidigt som jag ber tusen inre böner att jag inte behöver se honom och att han inte ska skrämma mig. Det funkar, vattnet försvinner och min tand börjar växa ut igen.
 
I vårt sovrum så står två lik-kistor. En som en gammal tant ligger i (vill minnas att det var Emils gammelmormor) och en som vår döda son och hund ligger i (????) hunden är svart med vita partier. den gamla tanten ligger i vår förlovningskista(????)
 
På natten , när jag och Emil sover , så vaknar vi av att det knackar inifrån kistan med tanten. Emil går fram för att öppna den och kolla. Kistan har två lock; Ett vanligt och ett som ser ut som ett porträtt på henne innan hon dog. Innanför det ligger hon. Emil öppnar första locket, sen andra. För ser hon ut som vanligt, död alltså, sen förvrids hennes ansikte. och DÄR vaknar jag..känsla i drömmen: Rädsla. Jag har hela tiden spöket i åtanke och hoppashoppashoppas att han inte ska visa sig.
 
jag kan inte låta bli att undra, varför minns jag drömmen så väl? varför var den så konstig, vad kan den betyda? Betyder den ens något? Finns det någon koppling mellan tandlossningen, spöket och kistorna med lik i??
 
 
Som jag sa tidigare så tror man i vissa kulturer att tandlossning betyder sjuktdom eller död. frågar man däremor en drömtydare så svarar den förhoppningsvis att tandlossning symboliserar förändringar i ens liv, att man kommer lämna ett gammalt skede och gå in i ett nytt. Att ens undermedvetna har en koppling med det verkliga livet. ju mer dramatiskt det är = desto mer dramatisk blir den kommande förändringen. Reaktionen återspelgar hur men tacklar förändringen och vilka förväntningar man har på den.
 
Om jag ska se det från mitt perspektiv. Jag är livrädd för att någon i min närhet ska bli sjuk eller dö... vem är inte liksom.. Däremot, så har tandlossningen alltid varit nån framtand, vilket kanske kan tolka som att det är en själv som kommer drabbas. Tja.. Jag har alltid haft en inre känsla att jag inte kommer bli gammal men det är väl jävligt dåligt att prata högt om.

Å andra sidan så händer det saker i mitt liv just nu, situationer som jag inte är bekant vid. jag har inget fast boende, inget jobb och ingen utbildning. Jag vet inte vart jag bor om 6 månader, om det ens är i luleå.
Så det stämmer ju nästan in bättre, om man ska leka drömtolk :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: