.

Day 04 - Your views on religion.

Kategori: Allmänt

Ååååh.. hade skrivt ett himla långt och faktiskt bra inlägg om min syn på religon, ett inlägg som tog en himla tid för mig att formulera rätt. Så tjorvar blogg.se och all text... Försvinner, pang bom borta. Kul. NÅJA. Ni får ursäkta om det här inlägget blir grötigt ochsvårläst, men jag har lite bråttom och hinner inte formulera och tänka igenom saker lika noga som jag gjorde med det första
 
Min syn på religion då..  För det allra första så tycker jag att det är jätteviktigt att man inte blandar ihop RELIGION och ETNISK BAKGRUNG. Bara för att jag är svensk betyder det inte att jag är kristen, och bara för att hen är från irak så betyder det inte att den är muslim. Det stämmer kanske, men det är inget man ska ta för givet.
 
Och för det andra så ser jag religion som något personligt och något man ska ha respekt för. (okej, så länge det itne är sjuka sekter med sexuellt utnyttjande på barn osv, vilken frisk människa tycker sånt är okej liksom.. )
 
Jag personligen är ateist, men jag tycker att religion och sekter är väldigt intressant och det är något jag ständigt vill lära mig mer om. Om jag har tillfälle för det så brukar jag till exempel läsa bibeln, inte för att JAG tror på det som står, utan för att jag vill skaffa mig mer förståelse till varför dom troende tror på det, För att se det som fakta samt för att bygga min egna tolkning och uppfattning.
 
Något som jag tror är viktigt när man pratar om religion är förståelse. En sak som religösa människor brukar uppskatta med mig är att jag vågar fråga, och jag vågar prata om det. Jag tror att många är rädda för att bli "påhoppade" så fort dom visar intresse av att lära sig.
 
Så länge folk kan förklara sin tro, vad dom tror och står för och varför så ser jag inget fel i det. Jag kan absolut förstå varför Jehovas vittnen väljer döden framför att ta emot någon annans blod, och jag kan absolut förstå varför muslimska kvinnor bär slöja.
 
Något jag däremot inte köper det är dom som bara påstår sig tro men inte kan förklara varför. Tex. muslimer som inte vet varför dom inte äter fläsk-kött, utan bara svarar "för att så är det". Frågan kvarstår: VARFÖR äter du inte fläsk? om ni förstår vad jag menar.
 
Jag tycker att antingen så är man troende eller så är man inte det. Det finns inget mellanting.
 
Något som jag är emot är hur folk missbrukar kyrkan och korset. Kyrkan är en plats för kristna, låt dom ha den för sig själva. Jag tycker att det är rent ut sagt fult gjort att gifta sig i kyrkan om man inte är troende, och korset är en symbol för kristendomen, inte ett fränt tryck på ett linne eller moderna örhängen.
 
:)
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: